Wakacje First Minute czy Last Minute? Doradzamy.

Każdy sezon wyjazdów letnich czy zimowych, wycieczek bliskich i dalekich dla osób zapobiegliwych ma swój czas decyzji dla udanego wypoczynku. Do każdego wyjazdu na urlop letni czy zimowy na wycieczkę objazdową należy się odpowiednio wcześniej przygotować, co Państwu zalecamy. Czy możemy liczyć na to, że znajdziemy ciekawą ofertę wtedy, kiedy będziemy mieli na to czas i ochotę? Czy wyjazdy First Minute dają więcej profitów niż wyjazdy na ostatnią chwilę, czyli tzw. Last Minute? Każda z ofert ma swoje plusy i minusy. Najlepiej kupować, sprawdzać oferty, decydować na kilka miesięcy wcześniej. Mogą to też być propozycje First Minute. Przyjrzyjmy się bliżej jakie wakacje wybrać – FM czy LM. Naturalna większość klientów to jednak oferta „katalogowa” dłuższy okres sprzedaży i dostępności.

wycieczki first minute czy last minute

Oferty First Minute a Last Minute? Jaka jest różnica?

Co należy wiedzieć to po pierwsze, do ofert First Minute nie trafia cała katalogowa oferta organizatora. Najczęściej znajdują się tam propozycje – hotele, gdzie organizator ma najwięcej zakontraktowanych miejsc. Sprzedaż ofert FM pojawia się coraz wcześniej z dużym wyprzedzeniem, bo nawet 6 miesięcy wcześniej. Wyjazdy First Minute są na ogół tańsze niż wycieczki Last Minute (chyba, że naprawdę kupujemy w ostatniej chwili, niemal z dnia na dzień i wybieramy wakacje z tego, co zostało w ofercie biura podróży). Obniżki FM sięgają 10-20%, ale jeżeli jest rabat 30%, można zastanawiać się dlaczego tak dużo? Poza ceną, zaletą First Minute jest możliwość wybierania z dużej jeszcze nieprzebranych ofert. Dostępne są różne terminy, hotele, opcje. Pomimo ofert z okazji FM czy LM, najwięcej możliwości daje wybór z oferty katalogowej, też im wcześniej tym większe możliwości!

Jeśli pragniemy spędzić udane wakacje, powinniśmy zarezerwować wyjazd odpowiednio wcześniej, najlepiej 3-4 miesiące wcześniej. Wówczas wybór wycieczek jest duży i łatwo dostać wymarzoną i korzystną ofertę. Dlatego opcja First Minute ma przewagę nad LM.
Daje komfort psychiczny, pozwalający uniknąć wariackiego poszukiwania korzystnej oferty na ostatnią chwilę. Pewną trudnością w planowaniu wakacji z dużym wyprzedzeniem może być kwestia zorganizowania sobie urlopu. Nie zawsze jest to możliwe, dlatego pozostaje nam pełna oferta „katalogowa” lub zakup na ostatnią chwilę wycieczek LM.
Wszystkie wyjazdy, wycieczki First Minute i Last Minute muszą mieć gwarancje ceny oraz świadczeń jak w ofercie „katalogowej” i niezmienności ceny.

Wycieczki Last Minute, czyli zakup na ostatnią chwilę

Last Minute są to oferty sprzedawane w ostatniej chwili, kiedy zdecyduje organizator. Inaczej ujmując, jest to wyprzedaż ostatnich miejsc, które są na gwarancji, czyli zapłacone, a zostają niesprzedane. Do ofert LM trafiają najczęściej tańsze opcje z pełnego katalogu. Trzeba wiedzieć, że nie wszystkie oferty z „katalogu” organizatora są już zapłacone i muszą zostać sprzedane! Dużo hoteli, szczególnie tych najdroższych, na ok. 1 miesiąc wcześniej organizator anuluje z oferty i pojawia się informacja – sprzedane/niedostępne.

Zakup wyjazdów na urlop letni czy zimowy na wycieczki w wariancie Last Minute zalecany jest dla osób, które mogą sobie pozwolić na wakacje z dnia na dzień lub nie było innej alternatywy. W tej wersji trafiają się też prawdziwie okazje i można upolować wakacje letnie czy zimowe i wycieczki w naprawdę korzystnej cenie. Trzeba jednak liczyć na szczęście lub długie poszukiwanie odpowiedniej dla nas oferty.
Warto również planować wyjazdy poza wysokim sezonem, a to będzie największa oszczędność! Unikniemy także tłumów w miejscu wypoczynku.

Opcja dla cierpliwych turystów: można pytać w biurze podróży nawet na 2-3 dni wcześniej o ciekawe wycieczki lub nawet w tym samym dniu, w którym następuje wylot/wyjazd. To często spotykana praktyka, szczególnie wśród studentów, młodych ludzi, niekoniecznie jeszcze w Polsce. Młodzi turyści przyjeżdżają na lotnisko spakowani, jeszcze nie wiedząc gdzie polecą. Na lotniskach pytają w przedstawicielstwach biur o cokolwiek. Czekają i kupują to, na co ich stać. Taka opcje często wiąże się z koniecznością przenocowania w hotelu przy lotnisku, bo tylko sporadycznie można zgłosić wylot na dane połączenie w dosłownie ostatniej chwili.

Naturalną rzeczą jest, że planując wyjazd małą grupą znajomych, gdy chcemy wybrać się w podróż w więcej osób, to możemy mieć problem z wykupieniem wakacji Last Minute dla wszystkich, w tym samym miejscu i hotelu.

Wyjazdy, wycieczki w opcji FM i LM i rodzaj transportu.

Opisane powyżej reguły posiadają odstępstwa. Występują zasadnicze różnice, kiedy nasza podróż do miejsca wypoczynku odbędzie się samolotem czy autokarem. W samolocie czarterowym najczęściej w wybranym kierunku lecą klienci z kilku biur – organizatorów turystyki. Występują też przeloty na bazie stałych linii lotniczych lub tzw. low cost, kiedy jeden organizator posiada wykupioną ilość miejsc w regularnych połączeniach lotniczych danego przewoźnika.

Zupełnie inna zasada może występować, kiedy wybieramy się na wyjazd wakacyjny – niezależnie czy letni, czy zimowy – lub wycieczkę objazdową autokarem w Europie.

Kalkulacja kosztów dla samolotu czy autokaru jest bardzo podobna, większe wypełnienie pojazdu daje obniżenie kosztów dla organizatora transportu. Biuro turystyczne ponosi koszt transportu samolot/autokar oraz hotele tylko na gwarancji.

Często widzimy oferty First Minute przelotów lotniczych, szczególnie linie low cost za śmiesznie niską cenę. Warto jednak zadać sobie pytanie – dlaczego przeloty są tak tanie? Następni klienci będą płacić już bardziej urealnione kwoty. Czyli im później podejmujesz decyzję o zakupie wycieczki, tym zapłacisz więcej za lot samolotem. Widzimy tutaj istotną przewagę i korzyść ofert FM nad LM.

Co warto wiedzieć o wyjazdach First Minute i Last Minute?

Zamieścimy z czasem więcej informacji i uwag dotyczących FM i LM. Chcemy udzielić jak najwięcej praktycznych i dobrych, prawdziwych informacji. W Polsce mamy jeszcze wiele błędnych, może nie informacji, ale przekazów dotyczących wyjazdów First Minute i Last Minute.

Złym przekazem jest, gdy „znajomy – doradca” po udanym bądź tanim zakupie wycieczki przekazuje informacje i sugeruje, że właśnie tak jest i tak wygląda zakupiona oferta, ale czy tak powinno być zawsze?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *